Yüklüyor...

üç önemli muharrirden müzik yaklaşımı

Konusu 'Masadaki Mühim Mevzular' forumundadır ve tarantini8 tarafından 2 Aralık 2016 başlatılmıştır.

  1. tarantini8
    Çevrimdışı

    tarantini8

    Gönül Dostu

    Mesajlar:
    387
    Beğenilen Mesajlarınız:
    19
    Ratings Received:
    "Hiç kimsenin kaale almadığı bir yazarın anıları" isimli kitabımın, asla gerçekleşmemiş 2. baskısının, 447. sayfasından notları aktaracağım sizlere.
    Okumadığınız için teşekkürler.

    Bir yazar, müziği müzisyenlerden iyi anlatabilir.
    Benim Gencebay müziği ile sohbet başlıklı yazılarımdaki ilk cümleyi okuyun.
    Şuydu galiba, "müzik ile sohbet etmenin en iyi yolu dinlemektir."

    Aşağıda yazılanları okuduktan sonra da aynı kanıda olabilir ya da olmayabilirsiniz.

    1. Adalet Ağaoğlu: "üç beş kişi" isimli romanının ortalarından sonra bir yerlerde Gencebay müziğinden ima ederek bahseder. Hatasız kul olmaz şarkısıdır bahsi geçen. Buradaki yaklaşımda, bu şarkıyı dinleyen üzerinden aşağılayıcı bir bakış açısı ve aristokrat bir hava vardır. Şarkıyı bangır bangır dinleyerek komşularını rahatsız eden kişi, iflah olmaz bir pavyon müdavimidir.
    2. Orhan Pamuk: Gencebay'ın adaşının masumiyet müzesi isimli romanının (İletişim yayınları, 2.baskı,2008, s.288'den itibaren) ortalarına doğru, 1970'ler ortalarındaki bir yazlık sinemada görülenler tasvir edilir ve şöyle denir: "Şarkıları ve filmleri, plakları ve afişleriyle o günlerde bütün Türk milletinin hayatına girmekte olan yerli filmlerin ve müziğin kralı Orhan Gencebay ile ilk defa işte böyle koskocaman bir açık hava sinemasının perdesinde karşılaştım..."
    Batsın bu dünya filminin konusu, batsın bu dünya şarkısı, sonra dertler benim olsun şarkısı anlatılır.
    Nobel ödüllü, "bohem", "aristokrat", "Türk düşmanı" Orhan Pamuk, Gencebay'a yaklaşımını, kendisi ile birçok yönden aynı kulvardaki Ağaoğlu'ndan oldukça farklı biçimde ortaya koymaktadır.
    3. Ahmet Hamdi Tanpınar: 1960'ların başında vefat eden Tanpınar, elbette Gencebay'ı tanımamıştı. Fakat "huzur" romanında arabesk musikiden söz eder. Ferahfeza makamına dair yaptığı açıklamalar, ferahfeza makamının bütün teknik hususiyetlerini bilen nice müzik insanından daha ziyade bize ferahfeza makamını ve müziği anlatır. Ser müezzini Hazreti Şehri yâri Hammamizade İsmail Dedeefendi kimdir merak ediyorsanız, bu romandaki açıklamaları hiçbir müzik kitabı ya da ansiklopedisinde bulmanıza imkan olmadığını söyleyebilirim.

    Müziğin genel manası üzerine şöyle de der (Huzur, Dergah yayınları, 14.baskı,s.275):" Getirdiklerini sadece teknik dikkat veya düşüncelerde harcamazsak, musikinin bizdeki ameliyeleri daima enfüsi kalır. Derin şekilde hatırladığımız her eserin altında, onunla temas ettiğimiz anın hususiyetleri, bir bakıma bu anın, musikiyi az çok hayatımıza nakletmekten ibaret olan macerası vardır..."

    Bu son paragrafta Tanpınar'ın, "derin şekilde hatırladığımız her eserin altında" diye başlayan cümlesi; Gencebay müziğinin de tarifinden başka hiçbir şey değildir.

    ps: Bıyık boya numarası ile alakalı tespitlerime mateessüf kayda değer cevaplar alamadım. Fis bu değerlendirmeyi buraya yazmamamın daha doğru olacağını söylese de yazdım. Kafa karıştırıcıymış.
    • Berhudar Ol Berhudar Ol x 1
  2. tutuldu ellerim
    Çevrimdışı

    tutuldu ellerim

    Gönül Dostu

    Mesajlar:
    99
    Beğenilen Mesajlarınız:
    39
    Ratings Received:
    Teşekkürler, Muhterem Tarantini8 Hocaefendi Hazretleri...
  3. tarantini8
    Çevrimdışı

    tarantini8

    Gönül Dostu

    Mesajlar:
    387
    Beğenilen Mesajlarınız:
    19
    Ratings Received:
    eyvallah muhterem üstadım...

Paylaşmanın Asaleti